Warning: Declaration of All_in_One_SEO_Pack::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL) should be compatible with All_in_One_SEO_Pack_Module::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL, $post = NULL) in D:\WEB\blogs\zekeriyamulbay\blog\wp-content\plugins\all-in-one-seo-pack\aioseop_class.php on line 12
Ödüller performansı nasıl etkiler? | Kalabalığın Gücü
Skip to content

10 Mart 2012

Ödüller performansı nasıl etkiler?

Bazen en kolay şeyler, tanımlaması en zor olanlardır. Herkes oyunun ne anlama geldiğini bilir fakat bir tanım üzerine henüz bir birlik sağlanamamıştır. Wikipedia’ nın tanımlamasına göre oyun; “yapılandırılmış oynama; genellikle hedefler, rekabet, kural ve etkileşim ile yüklenmiş eğlencelerdir.” Farklı kaynaklar ise oyunu farklı şekillerde tanımlamaktadırlar. Bu ve benzeri tanımlarda bahsi geçmese bile çoğu oyunun anahtar noktası ödüllerdir. “Kralı yen! Hazine sandığını kazan ve paraları topla.” Bu şekilde söylendiğinde ödül sistemi oldukça basit görünmesine rağmen arka planı oldukça karmaşık olabilir. Ödüller fiziksel veya duygusal mı olmalı? İçsel veya dışsal mı olmalı? Tahmin edilebilir seviyeler mi daha uygun olur yoksa birden karşılaşılan hazine sandıkları mı? Oyunlaştırmanın iş süreçlerindeki hızlı yükselişi ile beraber, kullanıcıları oynamak için teşvik eden,  ödül sistemi önemli bir sektör haline gelecektir. Parayla ilgili değil.Genel kanı (ve serbest piyasa ekonomisi) üretim ve ödülü basit ve doğrusal bir ilişki içerisinde sunuyor; çalışanlarından Y kadar üretim istediğimizde onlara X kadar ödeme yapılmalıdır. Ödeme 2 katına çıkartıldığında ise çalışanlarından da aynı oranda üretim beklenmektedir. Fakat çoğu durumda verimliliğin para ile satın alınamayacağı ortaya çıkmaktadır.

Dan Pinkverilen ödülü arttırmanın sadece tekrarlı olan işlerde verimliliği aynı oranda arttıracağını söylüyor. Hatta konu yenilikçi ve karmaşık görevlere geldiğinde parasal teşvikler bu süreçlerin verimliliğini baltalayabiliyor. (belki bu durum birçok ikinci albümün neden hayal kırıklığı yaşattığını açıklar.)

Mr. Pink 30 yıllık araştırmalarını çalışan motivasyonu konusunda kullanıyor. Testleri ve çalışmaları, MIT ve the LSE dâhil, dünyanın dört bir yanındaki üniversitelerde uygulanılıyor. Pink’in ulaştığı veriler tek bir noktayı işaret ediyor; idrak ile ilgili bir çalışmada daha fazla ödüllendirme performans üzerinde olumsuz etkiye neden oluyor. Doğal olarak bu durum oyunlaştırılmış teşvik programlarından ciddi tepkiler çekti. Oyunlaştırma, oyunlarda kullanılan ödüllerin benzerlerini var olan sitelere ve konseptlere uygular. Kullanıcıların doğal olarak ilgileneceği bir şeyi alır ve servislerde kullanıcı bağlılığını arttırmak için kullanır. Örneğin; Nike+ koşma eylemine çeşitli çekişmeler ve ilerleme göstergeleri ekleyerek oyunlaştırıyor. Stackoverflow.com sitesi kullanıcılarının programlama ikilemlerini çözmeleri karşılığında onlara çeşitli seviyeler ve rozetler öneriyor. Etkili teknoloji araştırma firması Gartner 2015 yılında işletmelerin %50’sinin, müşteri sadakatini elde etmek ve tutmak için, oyunlaştırmayı kullanacağını öngörüyor. Buradaki sorun Dank Pink ile Gartner’ın öngörülerinin farklı olması; firmalar daha fazla puan saçarak daha fazla müşteri ilgisini çekebilecekler mi? Bu sorunun cevabı ödül sisteminin ne kadar mükemmel tasarlanmasına bağlı olabilir. Sistemin çalışması için ödül yapısı dikkatli bir şekilde planlanmış, düzenlenmiş ve uygulanmış olmalıdır. Tıklamaların götürdüğü her yere liderlik panolarının yerleştirilmesi ve kullanıcıların yüzlerine fırlatırcasına puanların saçılması markaya büyük zarar verebilir. Eğer rozetlerin kazanılması çok kolaysa kullanıcılar çabuk sıkılacaklardır. Tersi durumda kazanılması çok zor olan rozetler de kullanıcıların hayal kırıklığına uğramasına neden olabilecektir. Eğer ödül sisteminin tasarımı kolay olursa daha az bağlı olan kullanıcılar daha fazla bağlı olanlardan daha çok ödüllendirilebileceklerdir. Şimdiye kadar Pink’in ödüllere bel bağlamanın getireceği zararlara değinen çok az oyunlaştırma uzmanı var. Şirketler daha karmaşık ve yenilikçi süreçlere oyunlaştırmayı uygulamaya başladıklarında sorulacak soru; sanal paralar verimliliği gerçek olanlarından daha fazla teşvik edip edemeyecekleridir. Sektör bu aşamaya geldiğinde ise Pink’ in haklı olup olmadığı ortaya çıkacaktır. Kaynak

Share your thoughts, post a comment.

You must be logged in to post a comment.