Warning: Declaration of All_in_One_SEO_Pack::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL) should be compatible with All_in_One_SEO_Pack_Module::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL, $post = NULL) in D:\WEB\blogs\zekeriyamulbay\blog\wp-content\plugins\all-in-one-seo-pack\aioseop_class.php on line 12
Oyun Tasarım Süreci – 5 | Kalabalığın Gücü
Skip to content

16 Ocak 2012

Oyun Tasarım Süreci – 5

OYUN TASARIM SÜRECİ Yazı Dizisi’ nin 5. ve sondan bir önceki yazısında; oyun tasarım sürecinde yer alan  hedefler, tekrarlı işler, etki, hayal, anlık, görünmezlik, seviye atlama eğrileri, uzun oynanabilirlik, mini oyunlar, meta oyunlar, mikro işlemler, oyun testi, ilerleme, ceza, görevler, ödüller, risk ve kurallar konuları hakkında sorular yer alacaktır.

Önceki yazılara ulaşmak için:   Oyun Tasarım Süreci – 1

Oyun Tasarım Süreci – 2

Oyun Tasarım Süreci – 3

Oyun Tasarım Süreci – 4

 


Hedefler

Oyunun sürebilmesi için hedefler yer almalıdır. Hedefler oynamak için sebepler sunar ve hem süreç hem de başarı hissini kullanıcılara verir.

    • Kullanıcılarınız oyunun hedeflerini ve var oluş amaçlarını anladılar mı?
    • Kullanıcılarınıza kendi hedeflerini koyabilme olanağını sunuyor musunuz? Sivrilmek ve diğerlerinin önüne geçmek için bazı hedefler önerebilirsiniz.
    • Takım ruhunu oluşturabilmeleri için küresel hedefler koyabilir misiniz?
    • Rekabeti arttırmak için hedefler atayabilir misiniz?

 

Tekrarlı İşler

Oyunda ilerleyebilmek için tekrarlı işlerle meşgul olmak çoğu oyunda kullanılmaktadır. Eğer doğru sıklıkla kullanılırlarsa oyunda geçirilen sürede oldukça önemli yükselişler görülecektir. Fakat kullanıcıların oyunu terk etmesine neden olabileceği için oldukça zorlu bir kavram olarak öne çıkmaktadır.

    • Oyun deneyiminize uygun olduğunu düşündüğünüz tekrarlı işler var mı?
    • Monotonluğu kırmak adına eğlenceli şeyler veya ödüller sunar mısınız?
    • Tekrarlı işler zamana, şansa veya başarıya bağlı olarak değişiyor mu?
    • Kullanıcılar hem kısa hem de uzun dönem süreci rahat bir şekilde görebiliyorlar mı?

 

Etki

Oyunlaştırmanın en büyük yararı eylemler üzerindeki etkisidir. Çoğu zaman kullanıcılara çok baskı yapmadan kurnazca ve dikkatlice bu etkiyi kullanmak istiyorsunuz. Sizin için yapmaları istedikleri şeyleri onlara hedef olarak verin veya düellolar düzenleyin. O anda sizin için en önemli olan hareketi yapmaları için kullanıcılara puan da verebilirsiniz.

    • Hem oyun mekaniklerini kullanarak hem de kullanıcı deneyimini mahvetmeden kullanıcı eylemlerini etkileyebiliyor musunuz?
    • Kullanıcıları etkilemek için oyun ara yüzünü nasıl kullanabilirsiniz?
    • Kullanıcıların istediklerinizi gerçekleştirebilmesi için kurallar koyabilir misiniz?
    • Oyun deneyimlerine karışmadan ve kullanıcılara kontrol altında tutuldukları hissini vermeden hangi yenilikçi yöntemlerle onları etkileyebilirsiniz?

 

Hayal

Kullanıcılarımızın hayal gücünü tetiklemek isteriz. Oyunlaştırma uzmanlarımız da kullanıcıların hayal gücünü problemlere yenilikçi çözümler ürettirmek için kullanabilirler.

    • Kullanıcıların hayal gücünü tetikleyecek bir yol var mı?
    • Kullanıcıların hatırlayabileceği eşsiz ve hayal ürünü bir şey tasarladınız mı?
    • Çocukları sevinç ve meraka sürükleyen oyuncaklara benzer bir araç oyunlaştırma deneyiminizde yer alıyor mu?

 

Anlık

Teknoloji, sahip olduğunuz en büyük cephaneliktir.

    • Anlık olarak uygulanması daha heyecan verici olan fakat ertelenmiş oyun özelliklerine sahip misiniz?
    • Kullanıcıların şaşıracakları ve bağlı kalacakları gerçek zamanlı içerik üretebilir misiniz?

 

Görünmezlik

Oyun dizaynında her şeyin gözler önüne serilmesinden ziyade bazı şeylerin görünmez olması daha iyidir. Oyunlaştırmanın güzelliği hayatımızın her bir parçasına dokunmuş olmasındadır. Bazı insanlar oyunlardaki bütün detayı görmek isterken bazıları sadece sonucu ve ödülü merak etmektedir.

    • Oyunlaştırma deneyimine zarar vermeden daha az görünmesinde veya hiç yer almamasında fayda gördüğünüz veya özellikler bulunuyor mu?
    • Kullanıcılara istedikleri zaman istedikleri özelliklerinin görünümünü kapatabilecekler seçenekleri sunuyor musunuz?

 

Seviye Atlama Eğrileri

Oyunlaştırmada seviyelerin kullanımı kullanıcıların mevkisini ve kat ettikleri süreci gösteren mükemmel bir yoldur. Tasarım aşamasında kullanıcıların hangi sıklıkla seviye atlayabilecekleri, son seviye olup olmayacağı ve seviye atlandıkça sıradaki seviyenin ne kadar daha zor olacağı belirlenmelidir.

    • Seviye atlama eğrilerini araştırarak sizin oyunlaştırma deneyimi için hangisinin daha uygun olduğunu buldunuz mu? Dalgalı, düz, kademeli gibi seçenekler mevcuttur.
    • Seviyeleri anlamlı kılacak ödülleri veriyor musunuz?
    • Sonraki seviyelerde neler kazanabileceklerinin ip uçlarını kullanıcılara veriyor musunuz?
    • Köşe taşı belirlediniz mi? Örnek vermek gerekirse her 10 ve katı seviyeler diğerlerine göre daha önemli olabilir. Bu seviyelerde yeni güç, ödül veya statü verilebilir.

 

Uzun Oynanabilirlik

Oyun tasarlarken uzun oynanabilirliğin ve kullanıcı ilgisinin devamlılığın sağlanması oldukça yüksek beceri ve sabır gerektirmektedir.

    • Kullanıcıların ilgi seviyesini yukarıda tutmak için bir planınız var mı? İlginç içerikler ve ödüller üretmeye devam edecek misiniz?
    • Kullanıcılara kazandıkları üzerinde sahiplik veya başarı hissini verebilecek misiniz? Kaybetmek istemeyecekleri bir şey onları oyuna daha bağlı kılacaktır.
    • Ana oyun dışında kullanıcıları oyalayabilecek mini oyunlarınız var mı?
    • Elde edilmesi muazzam derecede zor olan ve oldukça zaman alan ödüller bulunmakta mı?
    • Toplayıcıların toplayabilmesi için oyunun içine dağılmış koleksiyonlar sunuyor musunuz?
    • Kullanıcıların süreci ne kadar hızlı tamamladığını doğru bir şekilde gözlemliyor musunuz? Böylece kullanıcıların ne zaman yeni içeriğe ihtiyacı olduğunu bilebilirsiniz.

 

Mini Oyunlar

Ana oynanışa yeni bir düzen getirmek ve monotonluğu kırmak için mini oyunlar oldukça kullanışlıdır. Klasik Nintendo oyunu olan “Zelda” balık tutma, yarışma gibi bir çok küçük oyunla ünlüdür. Mini oyunlar tamamen açık olarak sunulabileceği gibi bazı durumlarda nesnelerin içine gizlenebilir.

    • Oyunlaştırma deneyimine pozitif katkısı olacak mini oyunları nasıl ekleyebilirsiniz?
    • Mini oyunları ana oyun deneyimine sıkıca bağlayacak mısınız yoksa fazladan puan vs. kazanmak için ayrı bir oluşum (stand alone) olarak mı tasarlayacaksınız?
    • Mini oyunları sosyal entegrasyon ve viral yayılma için kullanabilir misiniz?
    • Mini oyunlarınız sürekli aktif, süre kısıtlı veya kilitli mi?

 

Meta Oyunlar

Bu tür oyunlar ana oyun süresince devam eder. Meta oyunlar veriyi ilginç hale getirmek, alınan süreci göstermek vs. birçok işlem için oldukça yararlı bir yoldur.

    • Kullanıcıların oyunlaştırma deneyiminin bir parçası olmalarını için fazladan bir seçenek olarak meta oyunları sunuyor musunuz?
    • Fazladan uğraşı gerektirmeyen fakat görsel anlamda kullanıcıların ilerleyişini gösteren bir meta oyununuz var mı?
    • Kullanıcılar meta oyunların kilidini kaldırabilirler mi?

Meta oyunlar büyük bir hayal gücüne ihtiyaç duyarlar. Bu tür oyunların çeşitliliği oyunlaştırmanın ne amaçla yapıldığına bağlı olarak oldukça geniş yelpazeyi kapsamaktadır.

 

Mikro İşlemler (Alım-Satım)

Mikro işlemler, kullanıcıların eşsizlik, puan veya statü için ödeme yapmalarına ve “Freemium İş Modelleri”ne destek olarak oyunların kullanılmayan potansiyellerinden yararlanılmasına olanak sağlamaktadır. Çoğu şeylerde olduğu gibi mikro işlemler de yanlış uygulandığında zararlı hale gelebilir. Eğer mikro işlemler çok fazla kullanılır, oldukça erken uygulamaya sokulur veya baskı hissettirirse kullanıcılar mutsuz olabilecekler ayrıda oyunun adil olmadığını ve bütün her şeyin para ile ilgili olduğunu düşünebileceklerdir. Oyunlaştırma uzmanları kullanıcıların gerçekten oyuna ve oyunun ödüllerine değer verdiklerinden emin olduktan uzun bir süre sonra mikro işlemleri önermeye başlamalıdırlar.

    • Mikro işlemleri kullanıcılara önermeden önce onların kesinlikle oyunu, puanları, ödülleri vs. önemsediğini gösteren bir kullanıcı bağlılığı izleme mekanizmanın bulunmakta mı?
    • Mikro işlemler kademeli olarak genişletilerek kullanıcıların daha rahat bir şekilde sürece dâhil olması ve bağlılıklarının kontrol edilmesi sağlanabilir mi?
    • Kullanıcıların istedikleri bir şeyi ücretli yapma imkânınız olabilir mi?

 

Oyun Testi

Oyunun ilk testi tasarım sürecinin oldukça erken dönemlerinde yapılmaktadır. Bu test sayesinde oyun hatalarının yanı sıra deneyimin en çok hangi kısmının eğlenceli olduğunu da ortaya çıkarmaktadır.

    • Herkese açık sürümünü piyasaya sürmeden önce oyununuzu kapalı bir kullanıcı kitlesi ile test ettiniz mi?
    • Güvenilir hayran kitlesinin en tepesinde olanlar için bir deneme sürümü çıkartıp onların geri bildirimlerini alabilir misiniz?
    • Ana oyunda olduğu gibi potansiyel özellikleri de ilk olarak kapalı bir kullanıcı kitlesine sunuyor musunuz?

 

İlerleme

Oyunu sürdüren ilerlemedir. Kullanıcılar yeni seviyeyi, ödülü, puanı veya en azından nereye kadar gidebileceklerini merak ederler.

    • Çeşitli istatistiklerle kullanıcılara ilerlemeleri hakkında geri bildirim veriyor musunuz?
    • Meta oyunlarda kullanılma gibi yenilikçi yöntemlerle kullanıcının ilerleme verilerini onları daha çok eğlendirmek veya onlara daha yararlı hale getirmek için kullanılabilir mi?

 

Ceza

Kullanıcıları yapmalarını istemediğiniz şeylerden uzak tutmak için cezalar kullanılmaktadır. klasik oyunlardaki bir yanlışınız karakterinizin ölümüyle bile cezalandırılabilir. Oyunlaştırmada cezalandırma oldukça dikkatli kullanılmalıdır.

    • Şu anda istemediğiniz hareketler için kullanıcıları cezalandırıyor musunuz?
    • Peki, kullanıcılarınız ceza sisteminizin adil olduğunu düşünüyorlar mı?
    • Kullanıcıların bir şeylerini kaybetmesi, bazı seviyelere geri dönmesi gibi cezalarınız var mı?
    • Aşırıya giden veya istemediğiniz hareketleri sürekli yapan kullanıcıları silebileceğiniz bir ceza biçiminiz var mı?

 

Görevler

Görevler kullanıcıları yolculuğa sevk eder. Çoğu oyunda belirlenmiş bir görev listesinin vardır ve oyunu tamamlayabilmek için bu listedeki görevleri yerine getirmeniz gerekir.

    • Karakter özelliklerinin gelişimi için özel görevler oluşturuyor musunuz?
    • Birden fazla zorluk seviyesi ve bitirilme süresi olan görevleriniz bulunmakta mı?
    • Ödülleriniz görevlerin zorluğuna uygun mu?
    • Kullanıcılarınız görevin bir kısmını tamamladılar fakat bu durumdan haberleri yok. Onları ilerlemeleri hakkında bilgilendiriyor musunuz?
    • Rekabet veya işbirliği oluşturan görevler sunuyor musunuz?

 

Ödüller

Oyun tasarımın temel taşlarından biri de ödüllerdir. Doğru ödüllerin kullanılması kullanıcıların davranışlarının belli bir değeri olduğunu göstermede anahtar faktördür. Ödüllerin her zaman fiziksel bir şey veya puan olmasının gerekli olmadığını unutmayın. Bazen bir teşekkür veya statü ödüllerden daha anlamlı olabilmektedir.

    • Kullanıcılarınız ödüllerinizle ilgileniyor mu?
    • Kullanıcıları el üstünde tutacak eşsiz bir ödüle sahip misiniz?
    • Ödüller hem kullanıcı seviyesi hem de elde edilme zorluğu bakımından doğru bir değer sunuyor mu?
    • Ne tür ödül alacaklarına kullanıcıların karar vermesini düşünür müsünüz?

 

Risk

Risk olgusu içgüdülerimizi uyararak gidişatı daha heyecanlı hale getirir.

    • Kullanıcılara daha fazla risk almaları için olanaklar sunar mısınız?
    • Oyunlarda riski opsiyonel yapmayı düşünür müsünüz? Böylece kullanıcı risk alıp almaması gerektiğine kendisi karar verebilecektir.
    • Riski aynı anda oyuna bağlılığı ve eğlenceyi arttırmak; aynı zamanda sanal ekonomiyi dengelemek için kullanabilir misiniz?
    • Kullanıcıların kendilerini tamamen tüketmelerinin önüne geçmek için riske bir sınır koyacak mısınız?
    • Risk olgusu oyunlaştırma deneyimini arttıracak mı? Yoksa şans unsurlarının devreye girmesi kullanıcılarda “adil olmayan ortam” havasına mı dönüşecek?

 

Kurallar

Oynanabilirlik için kuralların olması gerekmektedir. Çoğu şeyde olduğu gibi, oyundaki dengeyi ve eğlenceyi sağlamak için, kurallar çok iyi bir şekilde planlanmalıdır.

    • Kullanıcılarınız oyunun kurallarını açık bir şekilde anladı mı?
    • Topluluğun düzen içinde olması için kontrol kurallarınız var mı?

 

Kaynak ve Lisans

Share your thoughts, post a comment.

You must be logged in to post a comment.