Warning: Declaration of All_in_One_SEO_Pack::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL) should be compatible with All_in_One_SEO_Pack_Module::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL, $post = NULL) in D:\WEB\blogs\zekeriyamulbay\blog\wp-content\plugins\all-in-one-seo-pack\aioseop_class.php on line 12
Oyun Tasarım Süreci – 4 | Kalabalığın Gücü
Skip to content

12 Ocak 2012

Oyun Tasarım Süreci – 4

Bu yazıda oyun tasarım sürecinde yer alan  merak, veri, büyüleme, keşif, ekonomi, bağlılık eğrisi, kıskançlık, adalet, geri bildirim, eğlence ve küresel düşünme konuları hakkında sorular yer alacaktır.

Önceki yazılara ulaşmak için:   Oyun Tasarım Süreci – 1

Oyun Tasarım Süreci – 2

Oyun Tasarım Süreci – 3

 

Merak

Oyun tasarım sürecinde göz önüne alınan en güçlü insani duygulardan biridir.

    • Kendilerine gizemli gelen şeyler hakkında kullanıcılarınız meraklanıyor mu?
    • Oyun mekaniklerini, oyun özelliklerini, kapalı sandıkları veya kilitli objeler kullanarak veya oluşturarak kullanıcılarda merakı tetikleyebilir misiniz?

 

Veri

Veri kraldır. Başarılar, hedefler veya oyun hakkında veri yağdırdığınızda kullanıcılar oyuna bağımlı hale gelebilirler. Oyuncular istatistiklere bayılırlar.

    • Kullanıcılar bilmeleri durumunda faydalanabilecekleri görünmeyen bir istatistik topluyor musunuz?
    • Kişisel ve diğer oyuncuların istatistiklerini görebilmeleri adına kullanıcılara metotlar sunuyor musunuz?

 

Büyüleme

Kullanıcıların gözlerini kamaştırmak ve uyun ile onları büyülemek oldukça önemlidir. Kullanıcıları, şahane görünebilecekleri, bir deneyimin içine yerleştir. Kullanıcılara güzellik sunar ve onları eğlendirmesini bilirseniz hem size bağlı kalacaklar hem de sizi daha çok hatırlayacaklardır.

    • Kullanıcı arayüzü üzerinde yeterince vaki harcıyor musunuz? Ayrıca oyunlaştırmanın grafiksel özellikleri kullanıcıları gerçekten büyülüyor mu?
    • Oyun bağlılığını arttırmak için görsel olarak ilginç ve heyecan verici şeyler oluşturabilir misiniz?

 

Keşif

İnsanlar doğal olarak keşfetmeye bayılırlar. Oyunda yeni şeyler keşfetmek için kullanıcılara daha fazla olanak tanımayı düşünebilirsiniz.

    • Şu anda insanlar oyunda yeni bir şeyler keşfettiklerinde elde ettikleri yararlar nelerdir?
    • Kullanıcıların ilk defa keşfettikleri fakat bu durumu onlara belirtmediğiniz objeler var mı?
    • Tek amacı “bulunmak” olan yeni objeleri oyuna dahi edebilir misiniz?
    • Yeni bir öğe bulmak için maceralar veya yarışmalar düzenleyebilir misiniz?
    • Yeni şeyler keşfetmek için kullanıcılar arasında rekabete veya işbirliğine izin verebilir misiniz?
    • Bir şeyi ilk defa keşfeden birine özel bir tanımlama getirebilir misiniz?
    • Her bir kullanıcıya ne kadar öğeyi keşfettiği ve ne kadarının geriye kaldığı bilgisini verebilir misiniz?

 

Ekonomi

Deneyim içerisinde yer alan ekonomi, kullanıcıların kendi paraları ile ilgilenmelerini yardımıyla, oyuna uçsuz bucaksız bağlılık meydana getirecektir. Gerçek hayatta olduğu gibi ekonominin dengede tutulması zor olabilecektir. Bu nedenle çok dikkatli bir şekilde plan yapılmalı ve her şey göz önünde tutulmalıdır. Yoksa bütün her şey hiçbir değere sahip olmayacaktır.

    • Kullanıcılar sanal eşyalarına değer veriyorlar mı?
    • Eğer vermiyorlarsa eşyaları nasıl daha değerli hissettirirsiniz?
    • Para gibi gerçek değeri olmayan öğelerle ticarete izin veriyor musunuz?
    • Ekonomideki enflasyonu ve diğer problemleri saptayabilmek için herhangi bir araca veya analiz yöntemine sahip misiniz?
    • Birden fazla sanal paranın uygulanmasının herhangi bir faydası olur mu?
    • Enflasyonu frenleyebilmek için yeterli önlemleri adınız mı?

 

Bağlılık Eğrisi

Oyunlaştırmanın en önemli getirilerinden biri kullanıcı bağımlılığıdır.

    • Oyun deneyiminin hangi kısmının daha çok eğlenceli olduğunu bulmak adına bağlılık durumlarını gözlemliyor musunuz?
    • Eğer kullanıcılar oyunun bir bölümde aninde ayrılıyorlarsa ilgili bölümü değiştirme veya silme şansınız bulunmakta mıdır?
    • Eğer kullanıcılarınız X ay sonra sıkılacaklarsa veya sıkılmaya başladılarsa, bağlılıklarını tekrar sağlamak için, oyuna yeni içerikler dahil edebilecek misiniz?

 

Kıskançlık

Kıskançlık he zaman kötü değildir. Bazı kullanıcılar diğerlerinin durumlarını kıskanmaktansa daha çok çalışıp daha iyi işler çıkarmaya çalışacaklar, bazılar ise sadece diğerlerini kıskandırmak için ellerinden geldiğince pozisyonlarını yükselteceklerdir.

    • Şu anda motive etmek için kıskançlık kavramını nasıl kullanıyorsunuz?
    • Kullanıcılar diğer kullanıcıların bilgilerine kolayca ulaşabiliyorlar mı?
    • Kullanıcıları birbirlerinden nefret ettirmeden kıskançlığı kaldıraç etkisi olarak kullanabilecek bir yönteminiz var mı?
    • Kullanıcıların birbirlerine aşırı derecede kıskanç olmasının sosyal etkilerini dikkate aldınız mı?
    • Oyuncuların bazılarına özel ve eşsiz bir şey vererek diğer oyuncuları bu eşsiz şeyi kazanmaları veya bulmaları yönünde motive ettiniz mi?
    • Birbirlerini karşılaştırabilmeleri için kullanıcılara kolay bir yol sundunuz mu?
    • Çeşitli derinliklerde ve görünürlüklerde kullanıcı durumlarına sahip misiniz?

 

Adalet

Uzun ömürlü bir oyun için adalet olmazsa olmazlardandır. Eğer bir kullanıcı ortamın adil olduğuna inanmıyorsa kendisine karşı hile yapıldığını hissedecektir. Oyunlaştırma uzmanları oyuncuların duygularını ve adilliği aynı anda gözlemleyerek plan yapmalıdırlar.

    • Kullanıcıların adil muamele görebilmesi için geri bildirim siteminiz var mı?
    • Yetenek gereken yarışmalarda kullanıcıların kendi yeteneklerine yakın kişilerle eşleşebileceğini ve değerlendirilebileceğini garanti ediyor musunuz?
    • Adil olmayan avantaj sağlayabilecek sanal eşyaları satmaya çalışıyor musunuz?

 

Geri Bildirim

Geri bildirim kullanıcılar ile sizin iletişiminizdir. Kullanıcıların ne yaptıklarını ve ne yapmaları gerektiğini bildirir. Geri bildirim olmadan kullanıcı kendisini kaybolmuş hisseder ve oyuna bağlılığını kaybeder.

    • Kullanıcılar oyunun mantığını ve oynanışını anladılar mı?
    • Bir sonraki adımda ne yapacakları hakkında açık bir bilgiye sahipler mi?
    • Bir şeyde başarılı olduklarında kullanıcılar ile uygun bir şekilde bağlantı kuruyor musunuz?
    • Ödül kazandıkları hareketlerin tamamı için geri bildirim alabiliyorlar mı?

 

Eğlence

Herkes eğlenmeyi sever, hatta bazıları hayatın anlamı olduğu bile söyleyebilir. Oyunlaştırmada her zaman gerekli olmasa da oyun dizaynının çok önemli bir tarafıdır ve başarı ölçütlerinizden biri olmalıdır.

    • Kullanıcılarınız nelerde eğlence bulabilir?
    • Basit şeylere mi bakıyorsunuz? Basitlik bazen eğlenceli olabilir.
    • Eğlenceyi arttırmak adına daha fazla küçük oyun, şans ve yetenek oyununu sisteme dahil edebilir misiniz?

Bu kısımda çok az soru var. Nedeni ise oldukça açık uçlu olmasıdır. Yenilikçi olun!

 

Küresel Düşünme

Dünya büyük bir oluşum. Bir çok yönü ile oyunlaştırma ise bir bağlantı aracı. Gerek hayat ile dijitali ve yerel alan ile dünyayı birbirine bağlıyor. Oyunlaştırma uzmanları etkiledikleri mevcut kitlelerin yanında henüz ulaşılamamış kitleleri de düşünmelidirler.

  • İçeriğiniz küresel kitle için uygun mu? Eğer değilse birkaç küçük dokunuş bu durumu değiştirebilir mi?
  • Ödülleriniz küresel zevkleri dikkate alıyor mu?
  • Kullanıcıları küresel düzeyde oyuna bağlı tutarken onlara, ülkelerine göre, kişiselleştirilmiş deneyimler sunabilir misiniz?
  • Hem yerel düzeyde hem de küresel düzeyde işbirliğini ve rekabeti yaygınlaştırmak adına vatanseverlik teması kullanılabilir mi?

 

Kaynak ve Lisans

Read more from Oyunlaştırma

Share your thoughts, post a comment.

You must be logged in to post a comment.