Warning: Declaration of All_in_One_SEO_Pack::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL) should be compatible with All_in_One_SEO_Pack_Module::get_current_options($opts = Array, $location = NULL, $defaults = NULL, $post = NULL) in D:\WEB\blogs\zekeriyamulbay\blog\wp-content\plugins\all-in-one-seo-pack\aioseop_class.php on line 12
Oyun Tasarım Süreci – 3 | Kalabalığın Gücü
Skip to content

11 Ocak 2012

Oyun Tasarım Süreci – 3

Bu yazıda oyun tasarım sürecine dahil edilen hile, seçimler, toplayıcılar, topluluk, rekabet, kontrol ve işbirliği konuları hakkında sorular yer alacaktır.

Önceki yazılara ulaşmak için:   Oyun Tasarım Süreci – 1

Oyun Tasarım Süreci – 2

Hile

Eğer karşı önlem alınmazsa hile oyunda kullanıcıdan kullanıcıya yayılır. Oyun tasarım öncesinde ve sırasında kullanıcıların açıklardan nasıl yararlanacağı (sömüreceği veya bu açıkları kullanarak hile yapacağı) konusunda derinlemesine bir kavrayışa sahip olunması gerekmektedir. Fakat diğer her şeyde olduğu gibi, eğer aşırı miktarda hile karşıtı önlem alırsanız kullanıcı deneyimine zarar verebilirsiniz. Birden fazla hesap, botlar veya gerçek hayatta kişiler kiralamak gibi şekillerde kullanıcılar hile yapabilirler.

    • Kullanıcıların sömürmeye çalışabilecekleri ve kısıtlanmamış tekrarlı görevler bulunmakta mı?
    • Eğer varsa bu görevleri belli bir saat veya adet ile kısıtlayabilir misiniz? Veya görevleri botların yapamayacağı bir şekilde karmaşık hale getirebilir misiniz?
    • Oyunun sorunlu veya sömürülmeye açık çatlaklarını göre bilmek adına hiç hile yapanın gözünden oyuna baktınız mı? Başka bir değişle hile yapacak olsanız oyununuzun neresini sömürürdünüz?
    • Olası garip hareketleri saptamak için araçlarınız veya analiz yöntemleriniz var mı?
    • Kullanıcı hesaplarındaki çok fazla captcha kullanılması gibi aşırı önlemlerin kullanıcı deneyimlerine nasıl etki edeceği hakkında bir fikriniz var mı?
    • İnsanların hesaplarını doğrulatmak ve kim oldukları hakkında kesin bilgiye sahip olunduğu için hile yapmalarının önüne geçebilmek adına Facebook, Twitter gibi hesaplarını kullanabilir misiniz?
    • Kullanıcıların hareketlerini herkesin görebileceği şekilde açık hale getirip onların olumsuz davranışlar sergilemesinin önüne geçebilir misiniz?
    • Kişisel itibar yönetim benzeri bir sistemi hayata geçirip kullanıcıların olağan dışı davranış gösteren kişileri işaretlemeleri sağlanabilir mi?
    • Oyuncuların hileden kaçınmaları için bir ödül sistemi hayata geçirilebilir mi?
    • Kullanıcı hile yaptığında ödülünü veya hesabını silebilecek bir yasal güvenceye sahip misin?
    • Bir işlemin sadece puan için yapılıp yapılmadığını ortaya çıkarabilecek ve yapıldıysa kullanıcının puanında fazlasıyla düşüşe neden olabilecek bir sosyal sistem tasarlanabilir mi? Örneğin kullanıcı puan alabilmek adına rastgele yorumlar yapar. Bu yorumlara diğer kullanıcılardan yeterli sayıda olumsuz oy geldiğinde yorum silinir ve kullanıcı cezalandırılır.

 

Seçimler

Seçimler kullanıcıları güçlendirir, onlara meşguliyet ve sahiplik duygusu verir.

    • Kullanıcılara anlamlı seçimler yaptırıyor musunuz? Seçimlerin sayısının daha az veya çok olması kullanıcılara nasıl yansıyacaktır?
    • Kullanıcılar seçimleri sonucunda geri bildirim alabilecekler mi? Seçimlerinin meydana getirdiği etkiyi görebilecekler mi?
    • Seçimlerde daha az veya çok seçim olması kullanıcıyı nasıl etkileyecek?

 

Toplayıcılar

Toplayıcılar oyundaki her şeyi toplayabilmek adına ısrarla çalışacaklardır. Eğer bu tip kullanıcılara nadir olarak başarı ve obje verecek olursanız, ne kadar zor olursa olsun, verilenleri elde etmek adına çabalayacaklardır. Çoğu kullanıcı üst seviyede toplayıcı kişiliğe sahip değildir fakat çoğu bazı şeyler toplamaktan büyük zevk alır.

    • Kullanıcıların toplayabileceği kadar çeşitli objeler oyununuzda yer alıyor mu?
    • Oyun ömrünü ve oynama süresini arttırmak adına ulaşılması çok zor ve kullanıcıların oldukça zamanını alacak bir obje oluşturulabilir mi?
    • Obje seti, başarı seti gibi setlere sahip misiniz?
    • Kullanıcıların ne kadar obje topladıklarını ve bu miktarın bütün içindeki oranını onlar için görünür kılabilir misiniz?
    • Toplayıcıların uğruna deli olabilecekleri “kısıtlı” sayıda üretilen objeler kullanabilir misiniz?

 

Topluluk

Bir topluluk yardımıyla kullanıcılar arasında sıkı bir bağ oluşması uzun dönemli başarıdan daha fazlası demektir.

    • Elinizden geldiğince toplulukları destekliyor musunuz?
    • Sosyal ağ bağlantısı ile bu bağların kaldıraç etkisini kullanıyor musunuz?
    • Kullanıcılarınıza birbirleriyle daha fazla iletişim kurmaları adına ne tür yeni yollar sunuyorsunuz?
    • Kullanıcıların bir araya gelip tartışabilecekler ve takım olacakları yarışma ve işbirliği ortamı sağlıyor musunuz?
    • Büyük maceralar için kullanıcıların grup oluşturmasına izin veriyor musunuz?

 

Rekabet

İnsanlık sürecinin ve gelişiminin temelleri rekabete dayanmaktadır. Farklı insanlar farklı duygulara ve rekabet kavramı için farklı bakış açılarına sahiptir. Bazı abartılı rekabetler kullanıcıları utangaçlığa itebileceği gibi topluluk ve takım kavramlarının çatlamasına da neden olabilir.

    • Kullanıcılar rekabete sıcak bakıyorlar mı?
    • Rekabetin sonuna kadar gitmek istemeyen kullanıcılar için bir seçenek sunuyor musunuz? Yoksa sonuna kadar savaşmalılar mı?
    • Hesaplarda rekabet ve işbirliği dengesini gözetiyor musunuz?
    • Kullanıcıların aynı anda hem rekabetçi hem de işbirlikçi modda olma seçenekleri var mı?
    • Rekabeti sonlandırabilmek ve sonucu ortaya çıkartabilmek adına birden fazla yola sahip misiniz?

 

Kontrol

Yaptığımız şeylerin tamamında kontrolün elimizde olduğunu hissetmemiz gerekir. Böylece kendimizi önemli, güvenli ve hepsinden önemlisi özgür hissederiz.

    • Kullanıcılara deneyimleri üzerinde daha fazla kontrol hakkı vermeyi düşündünüz mü?
    • Şu anda kullanıcılarınıza dikte ettirdiğiniz fakat ileride onların kontrolüne veya oylarına sunulacak bir özellik var mı?
    • Seviyenin veya ödülün bir parçası olarak kullanıcılara daha fazla kontrol hakkı sağlayabilir misiniz?

 

İşbirliği

Dayanışma güçlü bir topluluk kurmak adına olağanüstüdür.

    • Kullanıcıların işbirliği yapmasına olanak veren oyun özelliklerine sahip misiniz?
    • İşbirliği için birden fazla metoda sahip misiniz? Örneğin genel veya kısıtlı işbirliği.
    • Kullanıcılar hem yakın arkadaşlarıyla hem de yabancılarla işbirliği kurabilirler mi?

 

Kaynak ve Lisans

Read more from Oyunlaştırma

Share your thoughts, post a comment.

You must be logged in to post a comment.